مصرف فروکتوز بیش ازحد در دوران بارداری و افزایش خطر ابتلا کودکان به بیماریهای قلبی

 22 اوریل 2016- خوردن بیش از حد قند در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا کودک متولد نشده را به بیماری قلبی در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

 محققان شعبه ی پزشکی دانشگاه تگزاس(UTMB) به بررسی تأثیر مصرف مقادیر زیاد فروکتوز درطی بارداری و تأثیر آن بر سلامت کودکان در بزرگسالی پرداختند.

در چندین مطالعه ی اخیر به مصرف بیش از حد فروکتوز که معمولاً در نوشابه های گازدار یافت می شود و ارتباط آن با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی اشاره شده است.  دانشمندان موشهای باردار را با آب و یا محلول حاوی 10 درصد فروکتوز (مشابه  با نوشابه های گازدار) تغذیه نمودند، اما رژیم غذایی هر دو گروه با یکدیگر یکسان بود.

پس از پایان دوره ی شیردهی، به موشهای متولد شده به مدت یکسال آب و رژیم غذایی طبیعی موشها داده شد. در سن یک سالگی که برای موشها بعنوان میانسالی درنظر گرفته می شود، محققان به اندازه گیری  بافت چربی ناحیه ی شکم و چربی کبد با استفاده از اسکن توموگرافی کامیپوتری (CT) پرداختند. همچنین نمونه های خونی از این حیوانات برای اندازه گیری غلظت گلوکز، انسولین، کلسترول تام و تری گلیسرید  تهیه شد.

 فرزندان مونث ومذکر از گروه فروکتوز، دارای مقدار قندخون، چاقی و فشار خون بیشتری بودند که همگی از عوامل خطر اولیه ی بیماری قلبی هستند.

اثرات فروکتوز بر مقدار قند خون فرزندان ماده نمایان تر بود ومیزان چربی احشایی، مقاومت به انسولین و چربی کبدی آنها بیشتر بود. دراین فرزندان همچنین غلظت لپتین درمقایسه با گروه  آب پایین تر بود لپتین هورمونی است که ذخیره ی  چربی را تنظیم می کند. با این حال هیچ تفاوتی درمقدار کلسترول تام و تری گلیسرید بین این دو گروه مشاهده نشد.

 نویسنده ی ارشد این  تحقیق Antonio Saad  میگوید: محدود نمودن مصرف غذاهای غنی از فروکتوز  و نوشیدنی های حاوی فروکتوز بالا در دوران بارداری ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت کودکان در آینده داشته باشد.

 در ماه گذشته، صدر اعظم انگلستان اعلام نمود مالیات بر نوشابه های قندی از سال 2018 در بریتانیا آغاز خواهد شد. دولت قرار است استراتژیهای خود را برای مقابله با چاقی دوران کودکی دراواخر سال جاری اعلام نماید. یافته های این تحقیق درمجله ی Obstetrics and Gynecologyمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/apr/excessive-fructose-consumption-during-pregnancy-could-increase-childs-risk-of-heart-disease-96785317.html